Årets första mc tur



Idag har jag kört årets första mc tur på pappas Kawasaki GPZ 400s-1989. Det blev en lång tur på ca. 20 mil. Tog småvägarna vid Sturefors,Brokind till Rimforsa. Där blev det lite missförstånd angående höger o vänster :P jag fick i alla fall se en fin väg åt åtvid o sen gasa på lite raka vägen till kisa istället för en liten väg som vi tänkt ta från början.. Medans vi var ifrån varandra körde pappa o Björn stora vägen till Kisa på 10 min, trodde att de skulle köra ifatt mig sades det :P När vi åter funnit varandra vid den gamla vanliga korvkiosken i Kisa kurrade pappas mage efter "korvrulle" :) Eller tunnbrödsrulle som det heter egentligen. Mätta o glada körde vi 134 mot Österbymo, en härlig väg :D lagom kurvig, fint skick på vägen, o fin utsikt över några små sjöar. Den som kör i lagom fart hinner se utsikten ;) Hm.. Vid busshållplatsen i Österbymo såg vi stinsens pub, där blir nog inte mer spännande än så.. Vidare mot Tranås, Boxholm o Mjölby för att lite smått genomfrusna värma oss med en kopp kaffe hos Anette o Björn.

Det e stor skillnad på Kawasakin o min Suzuki Bandit. Kawans 6a verkligen en "överväxel". Man får ligga runt 6-7000 varv för att det överhuvudtaget ska hända nånting :P Vid 8 tusen varv drar det faktiskt iväg lite! Men i vilket fall finns det inte en chans att hinna med sporthojarna ändå :P Den känns oxå väldigt låg o konstig vinkel på styret, sportigt skulle det va enligt far, hur nu det går ihop..?
Om man jämför med min gamla Yamaha XS400-1982 e Kawan ändå större trots samma kubik. Ser mer ut som en mc med kåpor o har mer kraft, vibrerar inte så farligt. Det känns att den e lätt o ostadig när det blåser som idag. När pappa sa att han knappt kände att det blåste trodde jag han skoja.. Vinden tar tag i det lilla ekipaget så det känns som man ska blåsa av vägen. Sen sitter jag nog o spänner mig en del oxå, e ovan vid mcn, ute på första turen + blåsten..
Spänningarna känns i kroppen nu, stelt. Men den största känslan e välmående efter en helt underbar dag :)

Här hemma har Jonas o Tone haft en lugn dag med mycket mys o bus! Hon äter gröt som vanligt o har även börjat med lite välling nu. Det känns så bra att vår lilla tjej som från början vägrade flaskan nu mumsar i sig välling i stora klunkar :) Då behöver jag inte stressa hem för att amma o Jonas kan känna sig trygg med att han kan lugna henne.. När jag kom hem låg hon o sov i min säng ♥ Sen blev det många pussar o mys under kvällen o nu har båda mina älsklingar gått o lagt sig..

 

 



  

Annars e vi rätt så friska nu, Tone har fortfarande hostan men det e bättre. Vi har varit hos läkaren med henne o fått hostmedicin men efter att ha läst biverkningarna på flaskan vill vi inte ge för mycket, bara när hon har mycket hosta.



I helgen har vi gjort en rejäl vår städning oxå, putsat fönster o skurat o allt. Känns fräscht! Sen e det snart dags o börja greja lite ute.. Har förberett med lite frön o så, blir spännande o se om vi får nån skörd i år :P Nu när det e så här fint väder får man ju lust o plocka fram ute möblerna! Tänk när det blir dags för första grillningen, härligt :)


Förra helgen firade vi Eje 70 år

Nu har vi äntligen varit på baby cafet igen! Det var många barn i Tones ålder nu, det e kul, då har man lite mer gemensamt o prata om.. Som att de blir skogstokiga när man matar och e för långsam med skeden t.ex. ;) Det blir att åka dit på onsdag oxå o då e Tone förhoppningsvis ännu piggare under sångstunden :)


 


    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0